Browse
Recent Submissions
Item Психологічні аспекти самотності серед підлітків у контексті їхньої соціальної активності в мережі(Державний університет економіки і технологій, 2025) Тимошенко Н.Л.Кваліфікаційна бакалаврська робота присвячена вивченню психологічних аспектів самотності серед підлітків у контексті їхньої соціальної активності в мережі. Актуальність теми зумовлена зростанням психологічних викликів для молоді в умовах сучасних трансформацій та парадоксальним зростанням відчуття ізоляції попри розширення можливостей комунікації через цифрові технології. Самотність є особливо значущою у підлітковому віці, періоді активного становлення особистості та соціальних зв'язків. Незважаючи на вивчення проблеми, залишаються недостатньо дослідженими специфічні прояви самотності у підлітків у контексті соціальних мереж, відсутня комплексна програма підтримки. Метою дослідження є теоретичне обґрунтування та емпіричне дослідження феномену самотності серед підлітків у контексті їхньої соціальної активності в мережі та розробка тренінгової програми для подолання цього стану. Для досягнення мети було проаналізовано теоретичні підходи, визначено психологічні властивості особистості, схильної до переживання самотності, емпірично досліджено особливості самотності підлітків у контексті онлайнактивності та розроблено тренінгову програму. Наукова новизна та теоретичне значення роботи полягають у першому дослідженні особливостей самотності підлітків у контексті їхньої онлайнактивності, розробці тренінгової програми, теоретичному дослідженні взаємозв'язків між рівнем соціальної активності в мережі та інтенсивністю переживання самотності, обґрунтуванні механізмів впливу соціальних мереж на самотність, доповненні змісту поняття «самотність» та розширенні уявлень про роль індивідуально-психологічних особливостей. Практичне значення результатів полягає у можливості застосування діагностичних методик та розробленої тренінгової програми шкільними психологами та соціальними педагогами.Item Взаємозв’язок рівня тривожності та самооцінки молоді з особливостями використання соціальних мереж(Державний університет економіки і технологій, 2025) Троценко В.АКваліфікаційна бакалаврська робота присвячена дослідженню взаємозв’язку між рівнем тривожності та самооцінки молоді з особливостями використання соціальних мереж. Актуальність теми зумовлена зростаючим впливом цифрового середовища на психоемоційний стан молодого покоління, зокрема на динаміку тривожності та формування самооцінки. Незважаючи на наявність наукових досліджень, залишаються недостатньо розкритими психологічні механізми впливу соціальних мереж на емоційне самопочуття молоді, а також відсутні ефективні психокорекційні програми для подолання негативних наслідків цього впливу. Метою роботи є з’ясування взаємозв’язку між особливостями використання соціальних мереж та рівнем тривожності й самооцінки молоді, а також розроблення практичних рекомендацій для зниження рівня тривожності й оптимізації самооцінки в умовах активної онлайн-взаємодії. У процесі дослідження було проаналізовано наукові підходи до вивчення тривожності, самооцінки та онлайн-активності, проведено емпіричне дослідження із застосуванням психодіагностичних методик, здійснено статистичний аналіз результатів і розроблено рекомендації щодо профілактики та корекції виявлених проблем. Наукова новизна полягає у вивченні специфіки взаємозв’язку рівня тривожності та самооцінки молоді з характером та інтенсивністю використання соціальних мереж. Теоретичне значення полягає в доповненні уявлень про роль соціальних мереж у формуванні психоемоційного стану сучасної молоді. Практичне значення роботи виявляється у можливості застосування результатів дослідження в роботі психологів, соціальних педагогів і фахівців у сфері молодіжної політики для розробки профілактичних та корекційних програм.Item Техніки арттерапії як інструмент пожадання екзистенційної тривожності.(Державний університет економіки і технологій, 2025) Ступка М. Ю.У кваліфікаційній бакалаврській роботі досліджуються техніки арттерапії як ефективний засіб подолання екзистенційної тривожності. Актуальність теми зумовлена зростанням кількості тривог серед молоді в умовах воєнних дій, глобальної нестабільності та втрати сенсів. У роботі обґрунтовано поняття екзистенційної тривоги, її психологічні особливості, прояви та наслідки для особистості. Особлива увага приділена використанню арттерапії як методу символічного осмислення внутрішніх переживань, що не піддаються раціоналізації. Метою дослідження є теоретичне та емпіричне обґрунтування ефективності арттерапевтичних технік у зниженні рівня екзистенційної тривоги. У межах роботи проаналізовано наукові джерела з теми, описано методи діагностики екзистенційної тривожності, розкрито зміст застосованих арттерапевтичних методик (вільне малювання, колажування, мандалотерапія, робота з образом «Тіні») та подано результати їх практичного використання. Проведене емпіричне дослідження охоплювало онлайн-опитування та серію арттерапевтичних сесій, що дало змогу простежити динаміку змін у психологічному стані учасників. Отримані результати дозволили виявити позитивну динаміку зменшення рівня екзистенційної тривожності, а також окреслити арттерапію як ресурсний інструмент самопізнання, відновлення і формування внутрішньої опори. Практичне значення роботи полягає у можливості використання її результатів психологами, педагогами та соціальними працівниками в роботі з молоддю, яка переживає екзистенційні тривоги. Наукова новизна полягає в тому, що в роботі вперше поєднано екзистенційний підхід і арт-терапію для глибшого розуміння внутрішнього стану людини та підтримки її особистісних змін.Item Особистісна зрілість в умовах життєвих криз середнього віку у жінок 35–45 років(Державний університет економіки і технологій, 2025) Рукоманова А. Ю.У бакалаврській роботі досліджено феномен особистісної зрілості жінок віком 35–45 років у контексті життєвих криз середнього віку. Проаналізовано теоретичні підходи до розуміння зрілості як інтегративної психологічної якості особистості. Проведено емпіричне дослідження із застосуванням психодіагностичних методик, зокрема опитувальників копінг-стратегій та особистісної зрілості. Результати показали значні коливання у рівнях самосвідомості, відповідальності, автономності та інтеграції особистості. Виявлено зв’язок між ефективними копінг-стратегіями та високим рівнем особистісної зрілості. Робота також містить корекційно-розвивальну програму для підтримки жінок у кризовий період. Звернено увагу на гендерні та соціокультурні аспекти, зокрема вплив воєнного стану в Україні. Практична цінність дослідження полягає у можливості його застосування у сфері психологічного консультування. Запропоновано шляхи подолання кризи через розвиток внутрішніх ресурсів. Результати сприяють глибшому розумінню психологічних механізмів адаптації в умовах середньовікової кризи.Item Позитивні та негативні аспекти конфорнізму у підлітковому віці : психологічний аналіз(Державний університет економіки і технологій, 2025) Поліванська Дар’я ОлександрівнаКваліфікаційна бакалаврська робота присвячена дослідженню позитивних і негативних аспектів конформної поведінки у підлітковому віці. Метою є теоретичне узагальнення та емпіричне вивчення взаємозв’язку між груповим впливом і конформною поведінкою. Проаналізовано типи конформізму, історичні дослідження, а також особливості розвитку особистості підлітків у період соціального тиску та кризи ідентичності. Використано методики СКК, К. Роджерса та Т. Лірі для вивчення рівня конформності та міжособистісних відносин. Наукова новизна полягає у комплексному підході до аналізу конформізму з урахуванням його конструктивних і деструктивних проявів. Практичне значення полягає у застосуванні результатів у психологічному консультуванні та профілактиці. Емпіричне дослідження охопило 42 підлітків віком 13–15 років. Виявлено, що 80,9% мають середній або високий рівень конформності, що свідчить про потребу в соціальному прийнятті та схильність до залежної поведінки. Розроблено програму корекції надмірної конформності через розвиток автономії, критичного мислення та емоційної регуляції. Також створено консультаційно-просвітницьку програму для батьків з метою профілактики негативних групових впливів на підлітків.Item Психологічні особливості взаємодії в сім’ях з дітьми з особливими потребами(Державний університет економіки і технологій, 2025) Плетінь В.А.У кваліфікаційній роботі розглянуто психологічні особливості взаємодії в сім’ях, що виховують дітей з особливими освітніми потребами. Проаналізовано основні теоретичні підходи до розуміння понять ООП, особливостей розвитку таких дітей, специфіки взаємодії в родині, а також впливу емоційного клімату на дитину. Проведено емпіричне дослідження із застосуванням психодіагностичних методик та аналізом взаємозв’язків між психологічними характеристиками взаємодії батьків і дітей. Результати дослідження виявили значущі відмінності у стилях взаємодії, рівні емоційного напруження та потребі в зовнішній підтримці. Встановлено зв’язок між рівнем стресу в батьків та ступенем адаптації дитини в соціумі. Наукова новизна отриманих результатів та теоретичне значення дослідження полягають у комплексному підході до вивчення психологічної взаємодії в сім’ях з дітьми з ООП, що включає аналіз як внутрішньосімейних процесів, так і впливу соціального середовища. Практичне значення одержаних результатів полягає в тому, що вони можуть бути використані у практиці сімейного консультування, підготовки фахівців інклюзивної освіти, а також при розробці програм психоемоційної підтримки батьків дітей з ООП.Item Взаємозв’язок пострадянських моделей виховання та нарцисичних рис особистості в молодіжному середовищі(Державний університет економіки і технологій, 2025) Ніколенко Валерія АртурівнаУ роботі досліджено взаємозв’язок між особливостями пострадянських стилів виховання та формуванням нарцисичних рис особистості в молодіжному середовищі. Актуальність теми зумовлена зростанням поширеності деструктивних форм нарцисизму в умовах сучасного соціокультурного контексту. Метою дослідження є емпіричне вивчення впливу виховних стратегій на рівень грандіозного та вразливого нарцисизму. Застосовано стандартизовані психодіагностичні методики (NPI-40, PNI, HSNS), проективні методики та кількісний статистичний аналіз. Отримані результати свідчать про наявність статистично значущого зв’язку між дефіцитом емоційної підтримки у дитинстві та розвитком нарцисичних установок. Представлені висновки мають практичне значення для профілактики дезадаптивних проявів нарцисизму в юнацькому віці.Item Тривожні розлади: роль захисних механізмів в подолання тривожності(Державний університет економіки і технологій, 2025) Непомняща Орина ДмитрівнаУ бакалаврській кваліфікаційній роботі здійснено теоретичне та емпіричне дослідження взаємозв’язку між рівнем тривожності та захисними механізмами особистості. Актуальність теми зумовлена значним зростанням тривожних станів у дорослого населення України в умовах війни та загальної соціальної нестабільності. В першому розділі проаналізовано сучасні підходи до розуміння тривожності як багатовимірного феномену. Особливу увагу приділено класифікації та функціям психологічного захисту, його впливу на адаптацію особистості в умовах стресу. В другому розділі подано результати проведеного дослідження із використанням психодіагностичних методик та напівструктурованих інтерв’ю. Виявлено, що високий рівень тривожності пов’язаний із переважанням нейротичних і незрілих форм захисту, тоді як нижча тривожність корелює зі зрілими механізмами. В третьому розділі розроблено авторську теоретичну модель корекційно-розвивальної програми «БЕЗ ПАНІКИ», яка поєднує принципи схема-терапії, ACT, позитивної психотерапії та тілесної нейропсихологічної регуляції. Програма містить вісім занять, спрямованих на зниження симптоматичної тривожності, розвиток саморегуляції та емоційної стійкості. Практична значущість роботи полягає в поєднанні діагностики, аналізу психологічних захистів і створенні психокорекційного інструменту для групової або індивідуальної підтримки. Програму рекомендовано для подальшої апробації в практичній діяльності психолога.Item Вибір професії та проблема юнацького самовизначення(Державний університет економіки і технологій, 2025) Москаленко А.В.Бакалаврська робота присвячена дослідженню психологічних особливостей професійного самовизначення в юнацькому віці. Обґрунтовано актуальність вибору професії як центрального завдання розвитку особистості на етапі формування ідентичності. Проведено теоретичний аналіз сучасних підходів до проблеми (Голланд, Рокіч, Шварц, Петриченко). За результатами емпіричного дослідження виявлено зв’язок між типом особистості, ціннісними орієнтаціями та рівнем емоційного інтелекту старшокласників. Розроблено корекційну програму, спрямовану на підвищення психологічної готовності до професійного вибору.Item Особливості агресії у поведінці цивільної і військової молоді після повномасштабного вторгнення(Державний університет економіки і технологій, 2025) Любченко Д.О.Дипломна робота присвячена дослідженню особливостей агресивної поведінки серед цивільної та військової молоді України у зв’язку з наслідками повномасштабного вторгнення росії проти України. У межах дослідження розглянуто типи агресії, основні теоретичні підходи до її виникнення, а також соціально-психологічні чинники, що впливають на формування агресивної поведінки в умовах війни. Метою роботи є виявлення рівнів та форм агресії серед різних категорій молоді — цивільної, тилової та бойової — до та після початку воєнних дій. Об’єктом дослідження виступає агресія та агресивна поведінка молоді в умовах воєнного конфлікту. Для реалізації мети використано комплекс психодіагностичних методик: опитувальник «Адаптивність – 200», методику Л. Г. Почебута (2021), опитувальник Басса–Даркі у поєднанні з проективною методикою «Руки Вагнера» (2025). Отримані результати демонструють зниження агресії серед цивільної молоді та військових тилу порівняно з 2021 роком, але збереження високого рівня агресивності серед військових, які перебувають на передовій. Цивільна молодь схильна до непрямої агресії та психологічного відсторонення, у той час як військові тилу мають вищу потребу в соціальній підтримці. Бойові військові демонструють підвищені показники фізичної агресії, образливості та почуття провини. Наукова новизна полягає в аналізі динаміки змін агресивної поведінки у молодіжному середовищі в умовах повномасштабної війни. Практичне значення полягає у можливості застосування висновків для розробки профілактичних та корекційних заходів агресивних проявів, а також налагодження діалогу між цивільними та військовими групами молоді.Item Психологія(Державний університет економіки і технологій, 2025) Кухаренко Ю.О.У кваліфікаційній роботі досліджено агресивність як реакцію на булінг у шкільному середовищі у молодших підлітків. Актуальність теми зумовлена зростанням поширеності булінгу в умовах соціальної нестабільності та необхідністю психологічної підтримки школярів. Визначено психологічні чинники, що сприяють виникненню агресивної поведінки у жертв булінгу, та охарактеризовано механізми агресії як захисної реакції. У ході емпіричного дослідження виявлено зв’язок між соціальним статусом учня, пережитим досвідом булінгу та формами прояву агресивності. Було встановлено, що підлітки з низьким соціометричним статусом частіше зазнають булінгу та демонструють вищий рівень агресії. Розроблено програму психопрофілактики, спрямовану на розвиток емоційної саморегуляції, конструктивної комунікації та зниження агресивної поведінки. Практичне значення полягає в можливості використання результатів дослідження в діяльності шкільного психолога та для профілактики насильства в освітньому середовищі. Запропоновані рекомендації можуть бути корисними фахівцям освітньої галузі, батькам та іншим зацікавленим сторонам.Item Соціально-психологічні аспекти рольових конфліктів у жінок, які поєднують роботу і сімейні обов’язки в умовах воєнного часу(Державний університет економіки і технологій, 2025) Котляр Ліліана РостиславівнаТема дослідження є надзвичайно актуальною в сучасних умовах розвитку українського суспільствах. Розуміння соціально-психологічних аспектів рольових конфліктів є важливим для розробки ефективних механізмів підтримки жінок у кризових умовах. Дослідження цієї проблематики сприятиме формуванню рекомендацій щодо зниження рівня стресу, оптимізації балансу між роботою та сім’єю, а також створенню програм соціальної та психологічної підтримки для жінок, які стикаються з такими викликами. У кваліфікаційній роботі досліджено проблему рольового навантаження жінок у контексті військових дій як одного з актуальних викликів сучасної психології. Війна розглядається як тривалий екстремальний чинник, що загрожує психологічному благополуччю особистості та провокує появу рольових конфліктів. Проведено теоретичний аналіз літератури щодо причин виникнення рольового конфлікту, з урахуванням як зовнішніх (соціально-ситуаційних), так і внутрішніх (особистісних) детермінант. За результатами емпіричного дослідження підтверджено, що жінки в умовах війни стикаються з необхідністю поєднувати низку нових соціальних ролей із традиційними обов’язками, що значно підвищує рівень психологічного напруження. Виявлено взаємозв’язок між локусом рольового конфлікту, рівнем стресу та особливостями рольового репертуару сучасної української жінки. Робота має практичне значення для розробки психологічних рекомендацій із подолання рольових конфліктів у жінок під час соціальних криз. Таким чином, вивчення цієї теми не лише має теоретичне значення, а й може мати вагомий практичний внесок у розробку стратегії допомоги жінкам у складних соціально-політичних умовах.Item Зв'язок особливостей дитячої травми із проявами агресивності у дорослому віці(Державний університет економіки і технологій, 2025) Котенко В. В.У дипломній роботі досліджується взаємозв’язок між досвідом дитячої психологічної травми та рівнем агресивності у дорослому віці. Теоретична частина містить огляд наукових підходів до розуміння феноменів дитячої травматизації, механізмів формування агресивної поведінки та особливостей їхнього взаємозв’язку. Розглянуто біопсихосоціальні фактори, які впливають на формування агресивних тенденцій, зокрема роль раннього досвіду, прив’язаності, моделювання поведінки та психологічного захисту. Емпіричне дослідження проводилось із використанням опитувальника Басса-Дарки, який дозволяє оцінити різні форми агресії (фізичну, вербальну, непряму, негативізм, роздратування, підозрілість, образу та почуття провини). Також були зібрані дані про досвід дитячих травм на основі самозвітів респондентів. У вибірці взяли участь 25 осіб віком від 20 до 35 років. Результати аналізу виявили статистично значущі кореляції між рівнем пережитих травматичних подій у дитинстві та окремими показниками агресивності у дорослому віці, зокрема фізичною агресією, роздратуванням і образою. Отримані результати підтверджують гіпотезу про те, що дитячі травми можуть відігравати важливу роль у формуванні агресивної поведінки та афективної нестабільності у дорослих. Практична значущість дослідження полягає у можливості врахування цих зв’язків під час психологічного консультування, психотерапії та профілактичної роботи з людьми, які мають підвищений рівень агресії або негативного афекту.Item Психологічні наслідки багатозадачності в умовах сучасного робочого середовища(Державний університет економіки і технологій, 2025) Черепанов О.Г.В кваліфікаційній роботі досліджується проблема багатозадачності, яка стала поширеною через розвиток технологій та інформаційне перевантаження. Хоча багатозадачність вважається корисною навичкою, вона може викликати когнітивне перевантаження, зниження продуктивності, тривожність і емоційне виснаження. Особливо шкідливим є тривалий режим багатозадачності, що веде до втоми та вигорання, особливо у тих, хто недооцінює складність завдань. Метою роботи є виявлення психологічних наслідків багатозадачності та визначення ефективних стратегій для зниження її негативного впливу на когнітивну діяльність і психоемоційний стан. Наукова новизна полягає у вивченні впливу багатозадачності на когнітивну ефективність і емоційний стан, а також розробці теоретичних основ адаптації й стратегій мінімізації негативних наслідків. Практичне значення полягає в застосуванні розроблених підходів психологами, HR-фахівцями та керівниками для зниження когнітивного навантаження та профілактики вигорання, що важливо для інтелектуальних працівників. Результати можуть бути корисними для навчальних програм. Дослідження підтвердило, що багатозадачність значно впливає на когнітивні функції, емоційний стан і підвищує нервово-психічну напругу. Молодші респонденти та жінки мають вищі рівні багатозадачності і негативних впливів. На основі теорії та емпіричних даних створено програму психологічної профілактики наслідків багатозадачності для студентів, педагогів і молодих спеціалістів. Програма складається з 6 групових занять і включає розвиток емоційного інтелекту, психологічну безпеку, саморегуляцію, тайм-менеджмент, чітке визначення завдань, позитивну організаційну культуру та делегування обов’язківItem Взаємозв’язок академічної успішності та рівня самооцінки учнів молодшого шкільного віку(Державний університет економіки і технологій, 2025) Бєлоусова О.В.У кваліфікаційній бакалаврській роботі досліджується взаємозв’язок між академічною успішністю та рівнем самооцінки учнів молодшого шкільного віку. Актуальність теми зумовлена необхідністю глибшого розуміння психологічних чинників, які впливають на навчальну мотивацію, ефективність засвоєння знань та гармонійний розвиток особистості дитини. У роботі розглянуто роль самооцінки в навчальному процесі, її вплив на навчальні досягнення, адаптацію в колективі та загальний емоційний стан учня. Метою дослідження є вивчення особливостей академічної успішності молодших школярів у залежності від рівня їхньої самооцінки та аналіз можливих способів її корекції для підвищення ефективності навчання. У межах роботи проаналізовано наукові джерела з теми, визначено психологічні чинники формування самооцінки, описано методику проведення дослідження, проведено емпіричне дослідження із застосуванням анкетування, тестування, аналізу успішності та математико-статистичної обробки результатів. Отримані результати дали змогу виявити специфіку взаємозв’язку між самооцінкою та академічними досягненнями дітей молодшого шкільного віку, а також обґрунтувати доцільність впровадження корекційної програми, спрямованої на розвиток адекватної самооцінки. Практичне значення роботи полягає в можливості використання її результатів у діяльності психологів, педагогів та батьків з метою підвищення навчальної мотивації й ефективності навчального процесу. Наукова новизна полягає у комплексному підході до вивчення психологічних аспектів навчання молодших школярів в умовах сучасної освітньої системи.