Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://dspace.duet.edu.ua/jspui/handle/123456789/311
Назва: Реалізація прав людини і громадянина в контексті захисту прав пацієнта: теоретико-правовий аспект
Інші назви: Realization of human and citizen rights in the context of patient rights protection: theoretical-legal aspect
Реализация прав человека и гражданина в контексте защиты прав пациента: теоретико-правовой аспект
Автори: Галай, Вікторія Олександрівна
Ключові слова: реалізація прав людини та громадянина, пацієнт, права пацієнта, дефекти надання медичної допомоги, юридична відповідальність медичних працівників, способи захисту прав пацієнта, недержавні організації із захисту прав пацієнта
реализация прав человека и гражданина, пациент, права пациента, дефекты оказания медицинской помощи, юридическая ответственность медицинских работников, способы защиты прав пациента, общественные организации по защите прав пациента
realization of human and citizen rights, patient, patient rights, defects of medical help, legal responsibility of medical workers, methods of protection of patient rights, nongovernmental organizations specialized on patient rights protection
Дата публікації: 2010
Видавництво: Національний педагогічний університет імені М.П. Драгоманова
Бібліографічний опис: Галай В. О. Реалізація прав людини і громадянина в контексті захисту прав пацієнта: теоретико-правовий аспект: автореф. дисертації на здобуття наукового ступеня кандидата юридичних наук зі спеціальності 12.00.01 – теорія та історія держави і права; історія політичних і правових учень / В. О. Галай; Національний педагогічний університет імені М.П. Драгоманова. – Київ, 2010. – 22 с.
Короткий огляд (реферат): Дисертація є комплексним науковим дослідженням системи прав людини та громадянина в контексті захисту прав пацієнта за допомогою державних і громадських правозахисних механізмів. Дисертантом запропонована авторська класифікація прав людини у сфері охорони здоров’я: конституційно визначені права людини та громадянина; загальні та спеціальні права пацієнтів. Проаналізовано застосування способів захисту прав пацієнта: система оскарження, за допомогою якої вирішуються правові конфлікти у сфері охорони здоров’я; звернення до інститутів судочинства; застосування примирювальних процедур; звернення до недержавних організацій та інших інституцій громадянського суспільства. Розглянуто систему дефектів надання медичної допомоги та види юридичної відповідальності медичних працівників як наслідок юридичного конфлікту. Вироблено систему критеріїв ефективності способів захисту прав пацієнта; виділено головні критерії класифікації недержавних організацій із захисту прав пацієнтів та розкрито основні напрями їх діяльності
Опис: Мета і завдання дослідження. Метою наукового дослідження є обґрунтування теоретичних і практичних положень, формування пропозицій щодо вдосконалення механізму реалізації прав людини та громадянина в контексті захисту прав пацієнта із використанням належних правових засобів. Для досягнення цієї мети було поставлено наступні завдання: – сформулювати авторське визначення поняття „пацієнт” у контексті реалізації прав людини та громадянина на медичну допомогу; – розробити та обґрунтувати універсальну теоретико-правову класифікацію прав людини в галузі охорони здоров’я; – визначити зміст дефектів надання медичної допомоги як передумови виникнення юридичного конфлікту між медичним персоналом та пацієнтом; – внести пропозиції щодо вдосконалення системи юридичної відповідальності за вчинені правопорушення, розглядаючи інститут юридичної відповідальності як наслідок юридичного конфлікту; – розкрити юридичний механізм здійснення правового захисту пацієнтів за допомогою державних та недержавних способів захисту цих прав, зокрема характеристики системи оскарження порушених прав у сфері охорони здоров’я, діючих інститутів судочинства та застосування новаційних альтернативних процедур розв’язання спорів між медичним працівником та пацієнтом; – охарактеризувати основні правові засади діяльності недержавних організацій із захисту прав пацієнтів та інших інституцій громадянського суспільства і здійснити теоретико-правову класифікацію цих організацій; – розробити систему критеріїв ефективності застосування способів захисту прав пацієнтів. Об’єкт дослідження – суспільні відносини, які виникають у галузі охорони здоров’я і стосуються реалізації прав людини і громадянина. Предмет дослідження – особливості реалізації прав людини та громадянина в контексті захисту прав пацієнта із залученням державних органів та інституцій громадянського суспільства. Методи дослідження. Методи дослідження обрано з урахуванням мети та завдань, а також предмета і об’єкта наукового дослідження. Методологічною основою є система філософських, загальнонаукових, конкретно-наукових і спеціально-наукових методів. Філософські методи дали змогу визначити зміст правовідносин у галузі охорони здоров’я, розглянути права людини та громадянина при зверненні за медичною допомогою (правовий статус пацієнта) (підрозділ 1.1. та 1.2.) і способи його захисту у взаємозв’язку (розділ 3). Для загальнотеоретичного аналізу системи прав пацієнтів (підрозділ 1.1.), видів юридичної відповідальності (підрозділ 2.2.), способів захисту прав (підрозділ 3.2.) застосовувалися методи міждисциплінарного дослідження. З метою дослідження і формулювання правового визначення понять „пацієнт”, „права пацієнта” (підрозділ 1.1.), „дефекти надання медичної допомоги” (підрозділ 2.1.) було застосовано методи аналізу і синтезу. Порівняльно-правовий метод використовувався для аналізу накопиченого досвіду країн Європи щодо реалізації та захисту прав пацієнта, залучення до цієї діяльності інструментарію недержавного сектору (підрозділи 3.3., 3.4.). За допомогою методу системно-структурного дослідження характеризувалися види юридичної відповідальності за порушення прав пацієнта (підрозділ 2.2.) та систему способів захисту прав пацієнта у діяльності недержавних організацій (підрозділ 3.4.). Зі спеціально-наукових методів було використано спеціально-юридичний, формально-правовий та інші, які дали змогу детально розглянути юридичний конфлікт як підставу захисту прав пацієнтів (підрозділ 2.1.). Емпіричну базу дослідження склали проведені опитування: 1) 106 громадян, які зверталися за юридичною допомогою до громадських інституцій, що займаються правозахисною діяльністю у сфері медицини; 2) 84 представників юридичних клінік вищих навчальних закладів України та країн СНД; 3) 26 провідних зарубіжних вчених та практиків з недержавного сектора у галузі медичного права на міжнародному круглому столі (березень 2008 р., Карлів університет, м. Прага). 4) 14 представників постійно діючих третейських судів в Україні. Дисертант використав у науковому дослідженні досвід захисту прав пацієнтів недержавними організаціями: „Київським правозахисним альянсом”, „Всеукраїнською Радою захисту прав та безпеки пацієнтів”, „Фундацією медичного права та біоетики України”
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): orcid.org/0000-0003-1568-5068
https://dspace.duet.edu.ua/jspui/handle/123456789/311
Розташовується у зібраннях:Автореферати

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Halai_PhD.pdf281.12 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.