Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://dspace.duet.edu.ua/jspui/handle/123456789/284
Назва: М. Грушевський-колекціонер у контексті наукового і мистецького життя України кінця ХІХ – початку ХХ ст.
Інші назви: M. Hrushevsky as a collector in the context of scientific and artistic life in Ukraine in the late 19th and early 20th century
М. Грушевский-коллекционер в контексте научной и художественной жизни Украины конца XIX – начала ХХ в.
Автори: Шелудякова, Наталія Андріївна
Ключові слова: М. Грушевський, колекція, колекціонування, колекційні практики, ідентичність
М. Грушевский, коллекция, коллекционирование, коллекционные практики, идентичность
M. Hrushevsky, collection, collecting, collecting practices, identity
Дата публікації: 2016
Видавництво: Інститут історії України НАН України
Бібліографічний опис: Шелудякова Н. А. М. Грушевський-колекціонер у контексті наукового і мистецького життя України кінця ХІХ – початку ХХ ст.: автореф. дисертації на здобуття наукового ступеня кандидата історичних наук за спеціальністю 07.00.06. – історіографія, джерелознавство та спеціальні історичні дисципліни / Н. А. Шелудякова; Інститут історії України НАН України. - Київ, 2016. – 19 с.
Короткий огляд (реферат): У дисертації розглянуто процес формування та побутування універсальної колекції М. Грушевського. Здійснено аналіз комплексу теоретичних розробок і методологічних підходів щодо природи феномена колекціонування, причин та мотивів збирання колекцій. На їх основі проаналізовано психологічні, інтелектуально-пізнавальні й соціокультурні передумови колекційних практик М. Грушевського. Встановлено етапи колекційної діяльності історика, схарактеризовано основні засоби комплектації його збірки. На основі залученого комплексу опублікованих та архівних джерел зроблено спробу реконструкції складу і структури колекції М. Грушевського, визначено її головні тематичні підрозділи. Висвітлено зв’язок колекційної діяльності історика з його науковою творчістю, а також комплексно проаналізовано мистецько-організаційну й музейну складові діяльності М. Грушевського
Опис: Метою роботи є вивчення особливостей процесу формування та побутування приватної колекції М. Грушевського як складової творчої лабораторії історика. Для досягнення поставленої мети передбачене розв’язання таких завдань: – проаналізувати стан історіографічної розробки та джерельної бази вивчення історії створення й побутування приватної колекції М. Грушевського; – з’ясувати психологічні, інтелектуально-пізнавальні, соціокультурні передумови колекціонерських практик ученого; – встановити індивідуальні мотиви, ціннісні установки й ідейні засади, на яких ґрунтувалася колекціонерська діяльність М. Грушевського; – охарактеризувати засоби й етапи формування та побутування збірки історика; – реконструювати склад і структуру колекції М. Грушевського, її тематичні напрямки та підрозділи; – висвітлити зв’язки і взаємовпливи між колекційною діяльністю й науковою творчістю історика; – переосмислити мистецько-організаційну та музейну діяльність ученого у світлі його колекціонерських практик. Об’єктом дослідження є специфіка практик приватного колекціонування в науковому та мистецькому житті України на межі ХІХ–ХХ ст. Предмет дослідження становлять реконструкція структури, засобів комплектування універсальної колекції М. Грушевського, визначення її ролі та місця в особистісному просторі й науковій творчості історика. Хронологічні межі дослідження мають два рівні. Один з них визначається, переважно, роками активної колекціонерської діяльності М. Грушевського. Нижня хронологічна межа пов’язана з початковим етапом становлення особистості історика, коли були закладені основи моделі його речової поведінки. Під впливом оточення, особливостей родинного побуту, інтелектуальних і емоційно-психологічних особливостей юний М. Грушевський оволодівав основними навичками налагодження взаємовідносин зі світом матеріальних предметів, зокрема колекціонуванням. Верхня хронологічна межа визначена часом знищення київської збірки історика (1918 р.). Другий рівень пов’язаний з хронологічними рамками формування джерельної та історіографічної бази дослідження й охоплює період кінця ХІХ – початку ХХІ ст. Географічні межі дисертаційного дослідження визначаються з урахуванням територіальних меж, де розгорталася наукова, мистецько-організаційна, музейна діяльність М. Грушевського, а також локації осередків колекціонерської діяльності історика й охоплюють Київ, Львів, Криворівню та частково території за межами України – Ставрополь, Владикавказ, Тбілісі. Методологічні засади та методи. Дослідження ґрунтується на принципі міждисциплінарності, який передбачає широке залучення понять, підходів і методів із суміжних галузей науки: культурології, психології, мистецтвознавства, музеєзнавства тощо. До методологічної основи також долучені теоретичні напрацювання в рамках колекційних студій (Collection Studies), зокрема щодо концептуального осмислення сутності й природи явища колекціонування. Під час роботи використовувалися загальнонаукові методи (аналіз, синтез, гіпотетичний, системний), історичні (класифікаційний, історико-порівняльний, історико-типологічний, метод періодизації), спеціальнонаукові (методи зі сфери психології особистості, студій матеріальної культури) тощо
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): https://orcid.org/0000-0002-6721-8077
https://dspace.duet.edu.ua/jspui/handle/123456789/284
Розташовується у зібраннях:Автореферати

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Sheludiakova_PhD_aref.pdf335.07 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.